dinsdag 4 juli 2017

prentje, de bomen en het bos

Soms zit er een discrepantie tussen wat je kunt en wat je wilt.

Het lijkt me (nog steeds) fantastisch om een eigen bedrijfje te hebben.
Ik zie het voor me; ik staande achter de draaibank; het één na het ander houten ontwerp afleverend.
En voor de grote bestellingen heb ik dan een leger aan houtdraaiende senioren achter me staan; die ik eerst mooi in sepia op de foto heb gezet.
Zij het vakmanschap, ik het enthousiasme om het aan de man te brengen.
Helaas, de advertentie bij de houtdraaiclub levert nou niet bepaald een roodgloeiende telefoon op.

Gisteren had ik mijn laatste cursusavond houtdraaien en kregen we de opdracht een boom te maken.
Joost deed er eentje voor.
Wat ik dan leuk vind: aan het einde van de avond staat de tafel vol bomen waarvan er niet één hetzelfde is.
Maar misschien is dat ook een van mijn blinde vlekken.
Lever je als bedrijfje een bepaald product, dan is het toch fijn als er enige uniformiteit in zit.
Laat ik dáár nou juist zo slecht in zijn.
Ik ben niet van de reproductie. Ik ben niet van het precies meten. Ik denk niet praktisch.
Niet planmatig.
Ik ben van het 'ongeveer'.
Van het ongeduld.
Van het imperfecte.
Van het combineren.
Van de impulsiviteit.
De fantasie. De sfeer.
En van het concept-denken.
Ik weet hoe de verpakking van mijn houten ontwerpen eruit moet zien, terwijl er nog geen product-geschikt-voor-de-verkoop van de bank is afgerold.
Want wat ik maak, hoort dan ook weer zó bij me dat ik er geen afstand van kan doen.
Daarnaast; de tijd die in het draaien zit, staat in geen relatie tot een enigszins normale prijs.
*Zucht*
Voorlopig blijft het nog wel even bij dromen. 

5 opmerkingen:

  1. Dat is toch juist het mooie aan bijzondere en handgemaakte dingen; dat niet één dezelfde is............
    Dat maakt het nu juist uniek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zucht...wat herkenbaar! Al heb ik nog nooit hout bewerkt op de manier waarop jij het doet,maar het dromen over een eigen bedrijfje en al helemaal weten hoe je het wilt...ja, dát herken ik. 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldige boom. Zou hem zo kopen van je, dus als je er nog eens 1 maakt dan houd ik me aanbevolen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat het een nadeel is maar ook een voordeel. Heb net Anne van het groene huis gelezen, veel fantasie is iets moois en goed. Het maakt het leven en de wereld draaglijker. Heel belangrijk, niet?
    En wat pas je weer mooi bij wat ik denk :)

    BeantwoordenVerwijderen