zondag 20 maart 2016

prentje en de geschenken

Sommige dagen zijn zulke cadeautjes.

Jaren geleden heb ik een afspraak met mezelf gemaakt: het feit dat ik alleen ben, weerhoudt me niet om supergave dingen mee te maken.

Dus ga ik in mijn eentje naar het HAFF, het animatiefestival in mijn eigen stadje (nou valt het ook niet mee om iemand te vinden die zin heeft om zondagochtend naar een Tsjechische stop motion film te gaan, een eigentijdse bewerking van De kleine zeemeermin van Hans Christian Andersen).
 Hoewel, Little from the Fish Shop is helemaal uitverkocht.
Ze bestaan dus wel, de mensen die net als ik blij worden van een klassiek onderwaterorkest.
 Als ik, nog nagenietend, even later een broodje eet in het café van het Louis Hartlooper Complex, mijn lievelingsbios en het hart van het HAFF, lees ik in het filmblaadje dat er onder de noemer Expanding Animation ook nog animatie-installaties zijn te bewonderen. Onder andere in de Oude Hortus, sowieso een hele fijne rustige plek midden in de stad.   

Kijk, nog een voordeel van alleen op stap gaan; je hoeft alleen maar met jezelf te overleggen.
Dus hup, op naar de Hortus.

Om vervolgens weggeblazen te worden door Mr Sea, 'een korte animatiefilm naar een klassiek verhaal uit de Qing-dynastie met een bijzondere originele toepassing van traditioneel porselein waar de Qing-dynastie beroemd om is'. Oftewel keramiek-erotiek. Waanzinnig.
 Helemaal gelukkig loop ik nog een rondje door de Oude Hortus.
 Kent u dat gevoel? Dat je bijna overspoeld wordt door schoonheid, dat er zoveel prachtigs op je pad komt als je gewoon je hart durft te volgen.
Dat je bijna denkt: 'ophouden nu, ik kan het bijna niet meer aan'. Een stroom van geschenken.

En toen was ik nog niet eens in het Universiteitsmuseum geweest. Waar dan ook nog de tentoonstelling 'Tot op het bot' te zien was. Verpletterd.
De schaduwen in het klassieke trappenhuis. Dan kun je me wegdragen hoor.
Dan komt alles bij elkaar.
Ophouden nu dus.

6 opmerkingen:

  1. Er zijn zoveel dingen te doen, te bezoeken, te bekijken, te bewonderen, te beleven, te beluisteren. .....
    Fijn dat ik met je mee kan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat gevoel ken ik, als een voeding voor je ziel. Je schrijft er zo aanstekelijk over dat ik niet kan wachten om ook weer eens erop uit te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daarom geniet ik zo van alleen zijn, mijn eigen beleving, alles op me innemen lukt zoveel beter als ik alleen ben met mijn eigen gedachten en ik met mijn eigen ogen mag kijken zonder me te laten beïnvloeden door de bevindingen van anderen, zij snappen mij doorgaans toch niet zo.
    Ik denk dat alleen zijn zwaar wordt onderschat en samenzijn wordt overschat, ik ben me ervan bewust dat ik bevoorrecht ben te leven met een man voor wie alleen zijn net zo'n grote waarde heeft als het samenzijn met mij. We zijn heel graag samen, we zijn heel graag alleen, beide hebben wij nodig. Natuurlijk makkelijk praten als je de keuze hebt, toch valt het samenzijn mij net wat zwaarder dan alleen zijn, dat heb ik me al heel jong eigen gemaakt en bracht me zoveel moois.
    Alleen zijn kan zoveel moois brengen, helaas wordt het zo vaak verwart met eenzaamheid, terwijl je net zo goed eenzaam kunt zijn als je niet alleen bent.
    Ik weet zeker dat je nog veel meer van dit soort fijne dagen zult beleven met jezelf, heerlijk dat je dit blijft delen op de blog, fijn om mee te lezen..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt als een heerlijke dag met mooie dingen te zien/gezien.

    BeantwoordenVerwijderen