zondag 29 december 2013

prentje en de magie van Amsterdam

In deze donkere dagen tussen kerst en oud&nieuw was ik op weg naar de meest macabere tentoonstelling van dit moment: de expositie van de Quay Brothers in filmtheater en -museum Eye. Onderweg naar Eye maakte ik bovenstaande foto in Noord, om alvast een beetje in de stemming te komen.

Nou, dat gaf de sfeer goed weer, al zeg ik het zelf. De expositie van de tweelingbroers Quay is macaber, mysterieus en donker.
Het was waanzinnig.
De eigenzinnige broers maken de meest onwaarschijnlijke animatiefilms die allemaal werden getoond in donkere ruimtes, en ook nog eens door elkaar. Geflankeerd door rariteiten uit hun verzameling leek het alsof je een andere wereld betrad.
Toen ik weer buiten stond, was het inmiddels donker geworden. Ik nam het pondje en voor ik het wist stond ik op het Damrak tussen de stroom luidruchtige toeristen, aangetrokken door de felgekleurde lichtreclames als vliegjes door een lichtstraal.
Hier was ik nog niet aan toe. Ik wilde het magische gevoel van de tentoonstelling vasthouden en besloot op zoek te gaan naar de andere kant van de hoofdstad.
Magisch Amsterdam dat zou kunnen figureren in een film van de Quay Brothers.
Een stad met drijvende hemelbedden, met vossen op de muur en zwevende auto's.
Ik heb die stad gevonden. 
Het gaat er alleen maar om hoe je kijkt.

1 opmerking: