zaterdag 12 oktober 2013

prentje en Coco

'Ik heb niet zoveel inspiratie', klaagde ik tegen studiegenoot T. Onze opleiding Grafische Vormgeving was weer een paar weken bezig en de eerste opdrachten moesten worden ingeleverd.
'Ik ook niet', antwoordde T. 'Misschien moeten we weer eens naar een museum samen', opperde ik. 'Zaterdag opent er een Chaneltentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum. Zin om mee te gaan?'

Vormgeving en mode ligt in elkaars verlengde. En dus is een tentoonstelling over een van de grootste mode-iconen een geweldige bron van inspiratie. Helemaal als het zo'n grafische tentoonstelling is als deze. Bovendien ben ik gek op Chanel. Ik vind haar een fantastisch voorbeeld van een vrouw die haar eigen gang ging toen dat helemaal nog niet gebruikelijk was. Daarnaast vind ik haar ontwerpen tijdloos.
Een tijdje geleden heb ik besloten om niet langer als een 41-jarige Pippi Langkous de wereld te betreden, en heb ik het grootste gedeelte van mijn wel erg kleurrijke garderobe op Marktplaats gezet. In ruil daarvoor kocht ik een paar klassiekers. De little black dress. Een mooi wit bloesje. Een goed gesneden zwart jasje. Een fijne kokerrok. Less is more. En is zwart-wit niet de beste combinatie ever? Eigenlijk heb ik vooral kleren gekocht die geïnspireerd zijn door Coco Chanel, realiseer ik me als ik de tentoonstelling bekijk.
En wat is er veel geweldigs te zien. De tentoonstelling is tot in de puntjes verzorgd. Ook de begeleidende teksten en foto's vormen een mooie eenheid door de zwarte lijnen die het geheel omlijsten.
Wat een vrouw. Wat een klasse.

En wat het Haags Gemeentemuseum tot één van mijn favoriete musea maakt, is dat ze elke grote tentoonstelling  met een kinderboek en een kindertentoonstelling complementeren. In dit geval is dat 'Coco of het kleine zwarte jurkje' van Annemarie van Haeringen, de illustrator van onder andere 'Beer is op vlinder' (Gouden Penseel) en de Kleine Ezelserie. Dus dat zal wel goed. Meer dan goed zelfs. Annemarie heeft er een schitterend boek van gemaakt, dat Coco en haar roerige leven alle eer aandoet.
Genoeg gepraat. Ik hoop voor nu dat u een beetje mee kunt genieten van 'Coco, de legende'. Hup, naar het museum allemaal. Of koop anders het boek van Annemarie, of haal het uit de bieb.

Kunnen we toch een beetje Chanel-allure in onze Nederlandse doorzonwoning halen.

4 opmerkingen:

  1. Ik zei het nog al...de leukste tentoonstellingen zijn in Nederland!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben nu helemaal niet op de hoogte van haar werk, ik wist niets van zwarte jurkjes. Toevallig had ik er wel 1 aan vandaag, gebreid en van Esprit maar wel zwart :) Hopelijk heb je wat inspiratie opgedaan na jullie museum-bezoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastisch! Ga gelijk kijken tot wanneer de tentoonstelling loopt, wellicht tot mijn volgende NL bezoekje..!

    BeantwoordenVerwijderen