dinsdag 15 mei 2012

prentje en de spreekbeurt

 ©Sylvia van Ommen

'Waar ga je je spreekbeurt over houden?', vraag ik Zoon.
We lopen het korte stukje van school naar huis.
Zoon heeft net verteld dat hij voor zijn Plusgroep (het bollebozenklasje) zijn eerste spreekbeurt moet houden.

'Over dieren', zegt hij blij.
'Is dat niet een eeuh wat breed onderwerp?', vraag ik voorzichtig.
Ik wil dat hij zijn eigen pad kiest, maar ik wil hem ook begeleiden.
Een glibberig pad, dat waarschijnlijk steeds gladder wordt.

'Nee hoor', zegt hij beslist.
'Kunnen we straks Wikikids bekijken op de computer als we thuis zijn? Ik wil even wat uitprinten.'

Zoon zoekt de pagina's op die over het dierenrijk gaan, ik print ze voor hem uit. Zover gaat mijn bemoeienis, verder wil ik het hem zelf laten uitzoeken qua huiswerk (is mijn goede voornemen).
Ik had alleen nooit gedacht dat dit op zijn zevende al aan de orde zou zijn.

Ik voel een kleine brok in mijn keel terwijl we wachten op de printer.
Onze Zijn eerste huiswerkopdracht.

Wat is hij opeens groot.

(De geweldige illustratie hierboven is dus niet van mij, maar van Sylvia van Ommen. Ik maakte dankzij Merula kennis met haar werk, en ik ben nu fan. Elke dag maakt zij een tekening van bovenstaande vrienden, Os en Jo. Grote aanrader.)

4 opmerkingen:

  1. Dat is inderdaad wel jong voor een spreekbeurt, maar niet voor een bolleboos toch? Het lijkt me lastig om me niet te bemoeien met het maken van de spreekbeurt.
    En wat een leuke tekening, ik ga even op haar website kijken. Leuke stijl heeft ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ow spreekbeurten.... vreselijk vond ik het.
    Spannend wat hij ervan gaat maken! Gaat hij dan ook 'oefenen' dat jij dan moet zitten en net doen alsof je de klas of juffrouw bent? *gniffel*
    En een onderwerp als 'poezen' of 'konijnen' lijkt mij ook makkelijker..... ;)
    Succes voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh zo spannend!!!
    (En ontroerend als ze staan te oefenen voor je neus)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh bah! Spreekbeurten! Ik hoop dat je zoon er niet ontzettend zenuwachtig voor is! (zoals ik vroeger, pfff!)
    Ik vind het wel een leuk onderwerp eigenlijk :) (maar ook moeilijk en breed...hij zal wel weten wat hij doet..)

    BeantwoordenVerwijderen