vrijdag 6 januari 2012

prentje en Muis Mus

Weer een illustratieboek? Ja, mensen, weer een illustratieboek.
En wat voor een.

Toen ik vorige week in mijn favoriete boekhandel was, viel mijn oog op dit boek: 'Een nieuw huis voor Muis Mus. Avonturen in Huis Sonneveld'. In 2008 bestond het Huis Sonneveld in Rotterdam 75 jaar (een monument van het Nieuwe Bouwen). Voor een aantal organisaties, waaronder het Nederlands Architectuurinstituut, een reden om een fantastisch boek uit te geven, in samenwerking met De Designpolitie en Hanne Hagenaars. En omdat het inmiddels 2012 is (vorige week nog 2011) lag dit boek inmiddels in de ramsj. Vandaar de prachtige oranje sticker, die ik er op heb laten zitten omdat het ook wel past bij dit boek.

Deze parel combineert een hoop liefdes van mij: (binnenhuis)architectuur, fotografie, retro en illustraties. Schoonheid zit in het verval, las ik vanmorgen in de krant, en hoewel het huis heel goed is onderhouden, zie je wel dat het om een oud huis gaat. Wat het voor mij (als Vinex-bewoner) alleen maar mooier maakt.

Nog heel kort het verhaal (of eerlijk gezegd een citaat van de achterflap, want ik moet bekennen dat ik het boek nog niet gelezen heb, ik ben vooral van de plaatjes, hè): 'In mei 1933 gaat de familie Sonneveld in haar nieuwe stadsvilla wonen. De familie neemt een radicaal besluit, ze laat al haar spullen achter in het oude huis en richt de villa totaal nieuw en modern in.'
En blijkbaar is het huis grotendeels in tact gehouden, en wordt het nu onder andere bevolkt door Muis Mus en Rots de Leeuw.

Ik zeg nu even niets meer, en laat de beelden spreken. Veel plezier.

   





2 opmerkingen: